Tuesday, March 12, 2013

curi dengar, apadahal


No.10 Jalan Betik, Taman Maju. Itulah alamat yang aku tuliskan untuk Maktok. Alamat itu juga adalah harapan sinar kegembiraan buat aku. Aku berharap sangat agar Maktok simpan cebisan kertas itu betul-betul. Aku berjalan mundar mandir di ruang tamu. Ayah mengambil emak balik dari sekolah. Ayah kata selepas itu mereka akan ke rumah nenek. Emak adalah guru matematik di sekolahku. Dia mengajar kelas-kelas tahap 2. Mak selalu pesan jaga disiplin kat sekolah dan jangan main-main waktu belajar. Mak marah betul sewaktu terjumpa cebisan kertas tertulis ‘I love u’ dari dalam beg sekolah aku. Hari itu aku kena marah teruk dengan ayah dan mak.

Abdul Razak, budak hitam yang aku tak suka tu duduk berhadapan dengan meja aku tu yang bagi. Usia semuda itu manalah aku tahu maksud ‘I love u’ itu secara umum. Esoknya Abdul Razak kena panggil dengan mak dan selepas itu Abdul Razak tak bercakap dengan aku lagi dan dia dipindahkan tempat duduk oleh cikgu kelas kami. Hari itu juga aku dilantik menjadi Penolong Ketua Darjah oleh cikgu kelas kami, Puan Selamah binti Salleh. Esoknya aku dah berani suruh orang berdiri atas kerusi. Aku memang nekad jaga nama baik mak sebab itu yang mak selalu pesan. Kalau boleh, semua cikgu yang aku jumpa kat sekolah aku akan salam. Tapi kebiasaannya aku akan elak dari bertembung di kaki lima sekolah. Aku tak suka jadi perhatian atas sebab yang aku rasa tak perlu.  Semenjak dari hari itu jugak aku sepak kaki semua budak lelaki yang berpotensi menyebabkan aku kena marah dengan mak.

Tahun ini tahun ketiga aku dilantik menjadi Penolong Ketua Darjah. Gandingan aku adalah Mohd. Noor Fahmi, anak penghulu yang rumahnya terletak di pekan. Dia selalu bawak buku cerita yang best-best ke sekolah. Kami berkawan baik sejak digandingkan sebagai penolong dan ketua yang aku rasa tugas kami adalah yang mudah-mudah seperti memberi salam kepada cikgu sebelum memulakan kelas, kumpul buku untuk ditanda cikgu, jaga barisan sewaktu beratur dan wakil kelas bagi acara-acara tertentu. Fahmi ada seorang sepupu yang sama baya dengan kami iaitu Mohd. Noor Hafiz, yang juga aku baik dengannya sebab dia selalu datang bermain di Taman Maju dan dia berada di kelas 3 Hijau. Hafiz lebih tinggi daripada Fahmi dan dia nampak sesuai sebagai Ketua Darjah bagi kelas 3 Hijau. Dia bagi gula-gula kat aku waktu rehat  tadi. Semasa di kelas cikgu Vatinah aku makan gula-gula pemberiannya. Aku betul-betul terlupa.

“Saya akan cakap dengan mak awak”

Itu ayat penamat. Aku rasa aku akan jadi daging mati balik rumah nanti.





CUTT !!

No comments: